Fietsen in Bourgondië
“een rondrit langs kanalen en door wijngaarden”
Kilometers
Dagen
Uren
Gemiddelde km/u
2015 had een beetje een rare voorbereiding voor het plannen van een fietsvakantie. Doordat we dit jaar pas laat op vakantie konden hebben we veel variaties bekeken. Dit varieerde van de ‘Van Gogh’ route in combinatie met de ‘Normandië/Bretagne’ route. De ‘Canal du Midi’ route in combinatie met de ‘Katharen/Basken’ route. Ook Denemarken kwam nog ter sprake. Een ding was wel duidelijk voor ons, we wilden nog naar een warme plek en dus was wel de keus uiteindelijk op Frankrijk gevallen. De zomer in Nederland was in ieder geval goed van start gegaan met mooi weer en lekkere temperaturen. Uiteindelijk hebben we besloten om de route te fietsen van ReCreatief Fietsen: “Fietsen in Bourgondië” van Luc Oteman. Op de site van ReCreatief Fietsen kan je het routeboekje bestellen en ook de GPS tracks downloaden. Het routeboekje kan ook besteld worden bij de Fietsvakantiewinkel. Tegen de tijd dat we weg konden sloeg helaas het weer in Frankrijk om. We hebben daarom eerst een week in de buurt van Montrichard op een camping gestaan. Daarna zijn we naar de camping gegaan in Andreyes waar we de auto konden laten staan. “Fietsen in Bourgondie” is min of meer gelijk aan de “Tour de Bourgogne à Vélo”. Een ronde van ongeveer 600 kilometer en is uit te breiden tot 800 kilometer. De route loopt vrijwel overal langs kanalen en over oude spoorwegen. Er wordt zo goed als overal vlak gereden. Alleen het stuk van Santenay naar Dijon loopt door de wijnvelden. Hier moet je af en toe wat ‘klimmen’. Wij hebben er een lus aangemaakt naar Maçon en via Tournus weer terug naar Chalon-sur-Saône om de route weer op te pakken. Hieronder ons verslag van onze fietsvakantie in Bourgondië, Frankrijk. Alle kilometerstanden en fietstijden zijn inclusief het rijden naar restaurantjes, supermarkten, campings en eventueel verkeerd rijden.
Dag 1, dinsdag 18 augustus 2015:
van Andreyes naar Baye
Vertrek: 10:15 uur | Aankomst: 16:15 uur | Afstand: 65,51 km | Fietstijd: 4.00.44 | Gemiddelde: 16.32 km/u | Weer: 24.5 graden, half bewolkt.
Vandaag starten we met onze “Tour de Bourgondië”. Dat houdt dus in dat we goed moeten kijken wat we in de fietstassen stoppen, niets vergeten, en wat de auto ingaat. De auto kunnen we laten staan op de camping waar we een nachtje hebben gestaan. Het duurt even voordat we alles uitgezocht en bij elkaar hebben. We zetten de auto op onze parkeerplek en we kunnen op weg. Om 10.15 stappen we op de fiets en gaat de reis beginnen. De navigatie brengt ons naar de route en met 4 km is deze bereikt. We komen direct op het “Canal du Nivernais”. Deze zullen we de gehele dag verder blijven volgen. Het kanaal heeft vele sluisjes en we zien diverse bootjes die op het kanaal varen. Het rijdt lekker makkelijk en ongemerkt maak je steeds meer hoogte. Hoewel we niet echt hoog uitkomen. Bij de vele sluisjes moet je even omhoog rijden om zo op het volgende niveau te komen. Rond 12 uur stoppen we even om een kop koffie te drinken bij een tentje dat langs het kanaal ligt. Een van de weinigen die we trouwens zien en direct aan het kanaal ligt. De meeste tentjes, als die er al zijn, liggen in de kleine dorpjes langs de route. Af en toe staat er een verwijzing langs het kanaal naar een een of andere bar/café. Om 13.15 stoppen we bij een sluisje dat een restaurantje is en nemen daar een lekkere lunch voor €20. Na 45 minuten stappen we weer op en gaan verder. We besluiten om in de buurt van La Collancelle een camping te gaan zoeken. De volgende is pas over 25km is en we weinig zin hebben om dat nog te rijden. Het valt echter niet mee om de camping te vinden. We zien wel een bordje staan van camping bij het plaatsje La Collancelle, alleen direct vinden is er niet bij. Uiteindelijk komen we aan in Baye en vinden we een camping municipal. Wel een ander probleem, we hebben nog niets kunnen kopen voor het avondeten. Blijkt dat de enige plek in de buurt Cordigny is waar inkopen gedaan kunnen worden. Daar zijn we alleen 12 kilometer geleden al voorbij gegaan. Gelukkig hebben we wel reserve eten bij ons dus kunnen we daar wat mee. Rond 16.15 komen we op Camping Municipal de Baye aan. Een Franse dame is zo vriendelijk om voor ons even de eigenaar te bellen. We moeten even wachten op de eigenaar maar uiteindelijk komt alles goed en kunnen we er een nachtje staan. Kosten zijn maar € 9.60 en we krijgen de sleutel van het sanitaire blok. De volgende ochtend voor vertrek worden we geacht deze in de brievenbus van de “receptie” te deponeren. Die avond komt er nog een gezin op de fiets aan. Ouders met twee kinderen van tussen de 10-12 jaar. De kinderen ieder op eigen fiets met tassen en bagage. Het blijkt dat we hun al eerder vandaag hadden gezien en wel bij het restaurantje waar we geluncht hadden. De familie was alleen gestopt bij een picknick tafel om daar te lunchen.
Dag 2, woensdag 19 augustus 2015:
van Baye naar Decize
Vertrek: 9:30 uur | Aankomst: 16:00 uur| Afstand: 78,89 km | Fietstijd: 4:41:01 | Gemiddelde: 16,84 km/u | Weer: ochtend 16, middag 28 graden, zonnig, later half bewolkt
We volgen vandaag nog steeds het Canal du Niverais vanaf Baye nu tot aan de Loire. Bij Baye ligt een groot meer wat het kanaal naar beide kanten van water voorziet. De ene kant op naar de Seine, de andere kant op naar de Loire. Dus gisteren reden we naar het hoogste punt, nu zakken we weer af. De sluisjes die we onderweg tegenkomen worden veelal met de hand bedient door studenten die er een leuk zomerbaantje aan overhouden. Ze moeten van 9 tot 12 en van 13 tot 19 de sluisjes bedienen. Het ene moment hebben ze het heel druk, het andere moment totaal niet. Dit zal ook wel een beetje afhankelijk van het seizoen zijn. We zien onderweg een hertje met jong en een een of andere soort waterrat. Of het moet een otter zijn geweest, maar dat was moeilijk te zien. Om 10.30 uur stoppen we voor een kopje koffie. Maar goed ook, want daarna zien we niet veel tentjes meer. Ook om te lunchen. Alle restaurantjes die we direct aan de route zien zijn dicht. Andere zitten af en toe op best verre afstanden vanaf het kanaal. Eentje stond op 200 meter aangegeven. Dit blijkt uiteindelijk meer dan 2 km te zijn. Als we toch deze richting op fietsen komt een stel ons tegemoet die vertelt dat ook dit restaurantje dicht is. Ook zij beklagen zich dat er weinig op is vandaag. In Cercy-la-Tour vinden we bij het station een klein restaurantje. Op aanraden van een Nederlands stel dat net weggaat nemen we het 3 gangen menuutje, meloen met ham, eend met worteltjes en kaas of crème brûlée als toetje. De totale rekening was € 24,60. Na een uurtje gaan we verder tot aan Decize. Dit blijkt nog maar 15 km te zijn. Tegen 16.00 zijn we op Camping Des Halles en staan er een nachtje voor € 11,60. We drinken even een lekker koud biertje en zetten daarna de tent op. Na het douchen gaan we nog even het plaatsje bekijken en boodschappen doen voor het avondeten. Ook gaan we nog even langs de VVV om te kijken of ze kaartmateriaal hebben van de Tour de Bourgogne. De dame geeft ons een tip om iets anders te rijden dan de “officiële” route. Dit zou het nodige ‘klimwerk’ voorkomen die net buiten Decize gedaan moet worden. Vrij laat die avond, tegen 8 uur, komt ook het gezin nog aan dat gisteren op dezelfde camping stond. Nu denk je dat die kinderen het wel zat zijn na zo’n lange dag fietsen. Niets is minder waar. De tassen werden op de grond gezet en terwijl hun ouders de tent opzetten gingen de kinderen op hun fiets rondjes rijden over de camping met andere kinderen. We hebben nog even gesproken met de ouders. Zij gaan morgen richting Nevers, langs de Loire.
Dag 3, donderdag 20 augustus 2015:
van Decize naar Paray-le-Monial
Vertrek: 9.15 uur | Aankomst: 16.15 uur | Afstand: 88,83 km | Fietstijd: 4:54:36 | Gemiddelde: 18,09 km/u | Weer: ochtend 17, middag 25 graden, onbewolkt
Vanochtend om 9.15 op de fiets. We pakken dus een andere route dan de officiële. De officiële route gaat terug naar Champvert en daarna door de heuvels van de Loire. Ze gaven ons de tip om via de D116 en D15 naar Garnat-sur-Engievre te rijden en daarna naar Bourbon-Lancy te gaan en daar de route op te pikken. De D116 loopt evenwijdig aan de Canal Latéral à La Loire. Helaas kan er niet langs het kanaal zelf gereden worden. Hier loopt alleen een soort ‘karrenspoor’ door het gras, als er überhaupt al iets loopt. De andere kant op richting Nevers is er wel een goede route. Eerlijkheidshalve moet worden gezegd dat de route die we nu rijden niet echt boeiend is. Gelukkig is de weg wel erg rustig én vlak. Hij is kaarsrecht en het enige wat je om je heen ziet zijn weilanden met koeien of mais velden. In Gannay-sur-Loire zien we een terrasje en stoppen hier even voor een pauze en – uiteraard – een kopje koffie. Vanaf Garnat naar Bourbon-Lancy is het een stuk drukker op de weg maar nog goed te rijden. Omdat we via de andere kant Bourbon-Lancy inkomen missen we het leuke plaatsje. We zoeken nog een restaurantje om wat te eten tussen de middag. We rijden alleen ergens verkeerd, zien een bordje over het hoofd of letten niet goed op. Resultaat is dat na een kwartiertje rijden we terug naar de officiële route gaan (die waren we al gepasseerd) en een picknick lunch doen met de spullen die we vanochtend al gekocht hadden. Daarna is het simpel verder rijden over een oude spoorweg tracé. Iets wat je wel vaker tegenkomt in Frankrijk. Vanaf Diou komen we toch lang het Canal Lateral te rijden. In Digoin passeren we de bijzondere “Pont Canal” waar het Canal Lateral over de Loire loopt. Een bijzonder kunststukje. We rijden het centrum in en stoppen we even voor een verfrissing. Daarna rijden we de volgende 10km door naar de volgende plaats voor Camping De Mambré. Hier staan we een nachtje voor € 17,72.
Dag 4, vrijdag 21 augustus 2015:
van Paray-le-Monial naar Santenay
Vertrek: 9.15 uur | Aankomst: 16.10 uur | Afstand: 87,03 km | Fietstijd: 4:43:40 | Gemiddelde: 18,40 km/u | Weer: onbewolkt 30 graden Vanochtend normale tijd op om 8.15.
We pakken alles in en om 9.15 uur zitten we op de fiets. We rijden eerst nog even het plaatsje in om de Basiliek te bekijken. We komen toevallig nog een supertje tegen. Dit komt mooi uit dus kunnen er direct wat inkopen voor de lunch gedaan worden. Voordat we uiteindelijk echt op weg zijn is het al 10 uur geweest. We rijden vandaag de gehele dag langs het Canal du Centre. Helaas is het niet zoals voorgaande dagen dat we een eigen fietspad hebben. Een groot gedeelte van de dag rijden we over de D974. Gelukkig is deze erg rustig, zeker het eerste gedeelte van de dag. Bovendien houden de Franse automobilisten redelijk rekening met de fietsers en gaan met een wijde boog om ons heen. Om 11 uur stoppen we even voor een kopje koffie. Vervolgens weer verder. De temperatuur is lekker en loopt al snel op naar de 30 graden. Gelukkig hebben we een klein beetje wind tegen en dat geeft wat verkoeling. Iets na twaalven stoppen we in Montchanin voor de lunch bij een restaurantje. We hebben wel lunch bij ons maar toch is het lekker om even te zitten en wat warms te eten. Je went er toch aan, zo’n warme lunch. Kosten deze keer maar €11 per persoon. Na de lunch rijden we weer verder en besluiten om de D974 te blijven volgen i.p.v. de officiële route te volgen die door de heuvels gaat . Dit stuk is echter wel iets drukker met verkeer maar nog wel te doen. Het stuk wat we rijden is 11km voordat je weer op de officiële route komt. Door de heuvels is het waarschijnlijk 19km. Naast het vlak rijden scheelt het ook een aantal kilometers. Tegen 16 uur komen we aan bij Santenay en besluiten toch om hier maar te stoppen. We twijfelden nog of we door zouden rijden naar Chalon-sur-Saône. Dit worden echter teveel kilometers voor vandaag. Camping Des Sources was € 10,90 voor een nachtje, speciaal fietsers tarief. Na een koud biertje te hebben genuttigd zetten we de tent op. We hebben een plek met een picknicktafel en fietsenrek. Inderdaad een speciale plek voor fietsers. Na het douchen nog even het dorpje in om inkopen te doen voor het avondeten. De wijn voor vanavond kunnen we gelukkig koud kopen in het winkeltje van de camping voor een schappelijke prijs.
Dag 5, zaterdag 22 augustus 2015:
van Santenay naar Cluny
Vertrek: 9.50 uur | Aankomst: 16.15 uur | Afstand: 78,66 km | Fietstijd: 4:25:37 | Gemiddelde: 17,76 km/u | Weer: onbewolkt 30 graden (of warmer) Dag 5 van onze rondje “Fietsen in Bourgondië”.
Vandaag maken we het rondje wat groter door eerst naar Maçon te gaan. Van daar willen we naar Tournus en dan terug naar Chalon-sur-Saône. Naar Tournus moet geen probleem zijn. Daarna wordt het even uitzoeken. Vanochtend was het moeilijk uit de tent te komen. Uiteindelijk pas om 9.50 uur vertrokken. Tot aan Chalon-sur-Saône volgen we opnieuw het Canal du Centre. Hoewel we de navigatie volgen staat alles goed aangegeven met bordjes hoe je moet rijden. Veelal met het volgende plaatsje vermeld en het aantal kilometers daar naar toe. In Chalon gaat de navigatie (en routeboekje) echter een andere kant op dan de bordjes aangeven. Op een gegeven moment zien we een bordje naar Cluny naar rechts terwijl de navigatie ons rechtdoor stuurt. We volgen toch maar de navigatie en komen zo in het centrum van Chalon uit. Zo kunnen we nog even stoppen om wat geld te pinnen en een cappuccino te nuttigen. We hebben het vermoeden dat hadden we de bordjes gevolgd we om het centrum heen gereden zouden zijn. Na de koffie weer verder voor een uurtje fietsen. Vanaf Chalon is het een kwestie van het volgen van een oud spoorlijntje. Ideaal om te fietsen. Af en toe wat vals plat. Verder prima te doen met schitterende uitzichten over wijngaarden en (uitgebloeide) zonnebloemen. In Buxy stoppen we voor de lunch bij een restaurantje. Lekker gegeten, beter dan gisteren. Een lekker stuk vlees met salade en friet. Toch wel opvallend hoe goed dat smaakt zo tussen de middag een warme maaltijd. Helaas proberen ze ons een andere menu keuze op de rekening te laten betalen. Het wordt toch uiteindelijk netjes opgelost. Daarna de laatste kilometers naar Cluny. Met een 30 graden toch wel een aardige opgave. Snelheid zakt wel iets naar beneden maar we kunnen toch wel rustig blijven doorrijden . Om 16.15 komen we aan op de Camping Municipale St.-Vital in Cluny. Deze ligt op nog geen 100 meter langs de TGV spoorlijn. Het lijkt iedere keer alsof er een straaljager voorbij komt en dat iedere 10 minuten. Gelukkig zijn dit soort treinen snel voorbij en we hopen dat ze niet de hele nacht doorrijden. We zetten de tent op en doen de was. De camping ligt naast het gemeente zwembad en we hebben gratis toegang. Dus zwemkleding aan en lekker afkoelen. We spreken die avond nog twee Nederlandse dames die noodgedwongen ook op de camping staan. Hun auto is kapot en kan pas maandag gemaakt worden. Ook zij fietsen veel, maar dan veelal dagtrips of korte rondjes. Voorspelling qua weer is dat het de komende twee dagen iets minder is, met kans op wat regen en misschien onweer. We hopen er het beste van van. Het kan net zo goed een paar 100 kilometer verder vallen.
Dag 6, zondag 23 augustus 2015:
van Cluny naar Tournus
Vertrek: 8.30 uur | Aankomst: 13.30 uur | Afstand: 63,42 km | Fietstijd: 3:45:25 | Gemiddelde: 16,88 km/u | Weer: bewolkt, later regen, 20-24 graden
Vanochtend worden we om 7 uur wakker met spetters op de tent. Nee, toch, niet nu al. Er was kans op regen maar zo vroeg is wel heel erg. Gelukkig houdt het snel op. Toch staan we vroeg op, 7.30 uur. We pakken de tent in en om 8.30 zijn we onderweg. We gaan terug naar de route en rijden verder naar Maçon. De beschrijving gaf al aan “volg de weg met enkele steile beklimmingen en afdalingen” en daar is niets verkeerds aan gezegd. We zijn nog geen 2 km onderweg en we moeten al van de Voie Verte af en de gewone weg volgen. De huidige TGV heeft een groot gedeelte van de oude spoorweg afgesnoept en dus moeten we via de doorgaande weg. Wel is er een apart fietspad die op en neer gaat en in sommige gevallen zeer pittig is. Zo pittig dat we even te laat zijn met schakelen en van de fiets af moeten. Uiteindelijk komen we bij de 1.6 km lange tunnel aan waar we doorheen moeten. We stoppen even voor het maken van een paar foto’s en duiken dan de tunnel in. Het is er frisjes dus we trekken even een truitje aan. Aan de andere kant is het daarna eenvoudig rijden naar Maçon. In Maçon aangekomen drinken we een kopje koffie en vragen even bij de VVV of de route naar Tournus eenvoudig te vinden is. Dat is deze en dus vervolgen we na onze koffie onze weg. De route naar Tournus is een makkelijk fietspad langs de Saône. Het blijft lange tijd droog. Niet veel later begint het toch langzaam te spetteren en uiteindelijk echt te regenen. En ja, wat is dan wijsheid, doorrijden, de bui uitwachten, stoppen? Als we iets na 13u uiteindelijk in Tournus aankomen zijn we doorweekt en lijkt het er niet op dat het vandaag nog droog gaat worden. We rijden door het centrum van het plaatsje naar de VVV die uiteraard tijdens de lunch gesloten is. We hakken de knoop door en pakken toch nu maar een hotelletje. We hebben geen zin om nog door te rijden in de regen en maken er een korte dag van. Naast de VVV zit een hotel. Blijkt alleen 4 sterren te hebben en vraagt 170 voor een kamer. Ietsiepietsie te veel. We krijgen de tip dat er verderop een andere hotel zit (Le Relais de l’Abbaye) en die is goedkoper. We hebben geluk . Er is nog een simpele maar schone kamer beschikbaar voor €50. We kunnen de fietsen in de berging zetten en de meeste tassen beneden laten. De andere spullen brengen we naar de kamer en nemen daarna een warme douche om later beneden lekker een warme lunch te nemen. In de badkamer is een soort handdoek droger die we ook prima kunnen gebruiken om de natte kleding te drogen. Zelfs de schoenen kunnen we hierop drogen! Later in de middag als het even droog is lopen we nog wat door het plaatsje. Er is ook een kermis langs de Saône. Veel mensen zijn er echter niet vanwege het slechte weer. We gaan ook nog even bij de VVV langs om te kijken voor de route van morgen. Ze hebben wel een een of ander kaartje die ze verkopen. Alleen deze is zo onduidelijk dat er niet goed op te zien valt hoe de route nu loopt. We nemen het kaartje toch niet mee en kijken morgen wel hoe het gaat. We hebben ook nog een andere kaart, dus misschien redden we het wel. Niet veel later begint het weer te regenen. Voorspelling voor morgen is helaas ook niet goed. Daarna zou het weer zonnig en warm worden. Die avond blijven we ook maar in het hotel eten omdat het nog steeds regent. We nemen deze keer een simpele pizza die we delen met z’n tweeën. We zitten eigenlijk nog best vol van de uitgebreide lunch van vanmiddag.
Dag 7, maandag 24 augustus 2015:
van Tournus naar Santenay
Vertrek: 9.15 uur | Aankomst: 16.00 uur | Afstand: 68,23 km | Fietstijd: 4:22:52 | Gemiddelde: 15,57 km/u | Weer: 16-23 graden, bewolkt, eind middag zonnig
Vanochtend wakker geworden en het is droog!! Wat een wonder. Wel zwaar bewolkt, maar toch. We pakken onze spullen in en gaan naar de fietsen. De meeste bagage hebben we beneden bij de fietsen gelaten dus we hadden niet alle tassen boven. Dat scheelt een hoop sjouwen. Om 9.15 zitten we op de fiets en vervolgen we onze reis. Thuis had ik al een track gemaakt voor dit stuk en nemen het risico om deze maar te volgen. De track volgt de gehele tijd de rivier de Saône. De eerste 7 km vanaf Tournus gaan nog wel. Daarna wordt het steeds lastiger om te fietsen. We komen uiteindelijk op een dubbel autospoor uit door het gras. Vol met kuilen, water en blubber. Dit komt uiteraard ook door de vele regen van gisteren. Toch is het ook zo dat de route gewoonweg niet hier kan lopen, ook niet als het droog is. Op een gegeven moment is het eigenlijk niet meer te doen. We hebben gewoonweg verkeerd gegokt. We gaan dus van de rivier af en komen in het plaatsje Gigny-sur-Loire. We pakken de kaart die we al eerder van een VVV gekregen hebben en zien dat we hier de rivier kunnen oversteken. Verderop zit dan een andere VoieVerte die richting Chalon gaat. Zo te zien eindigt deze er niet. We zullen dus aan het einde ook onze weg moeten zien te vinden. De Voie Verte start vanuit het plaatsje Les Angles. Hier komen we ook een man tegen die met een tuinslang het een en ander staat schoon te spuiten. We mogen de tuinslang even lenen om de ergste modder van onze fietsen te spuiten. We fietsen naar het centrum van het plaatsje en drinken hier een kopje koffie. We moeten even vragen waar het fietspad begint omdat we nergens bordjes zien staan. Dit terwijl het meestal goed is aangegeven waar een Voie Verte is. De Voie Verte is toch nog eenvoudig gevonden en we fietsen weer over een oud spoorlijntje richting Chalon. Inderdaad eindigt de Voie Verte abrupt in Épervans en is het daarna maar uitzoeken hoe je verder moet. We maken de keuze om via de doorgaande route D978 en D978B naar Chalon te rijden. Dit blijkt achteraf niet de allerbeste route. Via een industrieterrein komen we uiteindelijk via de N73 toch in Chalon aan. In Chalon lunchen we uitgebreid bij een Italiaans restaurant en daarna is het een kwestie van de route terug naar Santenay rijden. Rond 16u zijn we op de camping en gaan weer naar ons plekje die we de vorige keer ook hadden. Na het opzetten van de tent en douchen weer even naar het dorp voor de inkopen voor het avondeten. Helaas blijkt dat de supermarkt onverwachts dicht is. Gelukkig staat er op het pleintje in het centrum een mobiele pizzabakker en we nemen dus maar een pizza mee uit het dorp en eten die op de camping op met een lekkere rosé. Inmiddels is het helemaal opengewaaid en hebben we weer blauwe lucht. Dit terwijl we vandaag toch nog even in de regen hebben gereden net toen we de Voie Verte opgingen. Later op de avond lijkt het er op dat het weer gaat regenen. De lucht betrekt en we zien twee hele mooie regenbogen. Toch blijft het droog en door onze picknick tafel regelmatig te verplaatsen, kunnen we lang in de zon zitten. Morgen richting Dijon.
Dag 8, dinsdag 25 augustus 2015:
van Santenay naar Dijon
Vertrek: 9.30 uur | Aankomst: 16.10 uur | Afstand: 70,34 km | Fietstijd: 4:23:23 | Gemiddelde: 16,02 km/u | Weer: 24 graden, af en toe wat bewolking
Vanaf Santenay volgen we vandaag de route van Bourgondië weer. We worden wakker met een blauwe lucht en na het ontbijt zitten we tegen half tien op de fiets. De volgt vandaag een fietsroute (gedeeltelijk de ‘Route Grand Cru’) door allerlei wijngaarden. Via smalle weggetjes volgen we de route. Inhoudende dat het af en toe een klimmetje heeft en – net zoals in Nederland met de knooppunten – je door kleine dorpjes wordt gestuurd. Eerst omhoog, daarna weer naar naar beneden. Bij de meeste cava’s worden al voorbereidingen getroffen voor de komende druivenpluk. Op de camping hoorde we ook al dat deze op het punt van beginnen stond. Bij de veel cava’s zie je dat er tonnen in elkaar gezet worden en pallets met flessen staan hier en daar op binnenplaatsen. In een dorpje waar we doorheen moeten is de weg zelfs compleet afgesloten omdat er een mobiele wasinstallatie staat om de nieuwe flessen schoon te spoelen. Het is ongelooflijk hoeveel wijn hier geteeld wordt. Ook zien we mooie wijnhuizen staan. We komen ook af en toe wat groepjes fietsers tegen. Veelal doen ze een georganiseerde trip, rijden op elektrische fietsen en komen uit Duitsland, Engeland of de VS. De eerste 14 kilometer gaan niet snel en hebben we pas na een uurtje afgelegd. Tijd voor koffie en even uitrusten. In Meursault stoppen we op een gezellig pleintje bij een cafeetje. Een paar Nederlanders vragen al snel waar we vandaan komen en waar we naar toe gaan. Later is er een andere groep die even van ons tweeën een foto maakt. Daarna verder naar Baune. Het blijft een mooie route zo tussen de druiven door. Als we Baune door zijn dan volgens we niet meer de ‘wijnroute’. Toch hebben de makers van deze route rustige weggetjes uitgezocht zodat we niet de drukke D-wegen hoeven te nemen. Wel rijden we nu tussen akkerbouw door en uitgebloeide zonnebloem velden. In Corgeloin stoppen we dan toch maar even bij een nietszeggend restaurantje om wat te eten. Voor €14 eten we hier met z’n tweeën. Na een uurtje weer verder. Toch opnieuw tussen de wijnvelden door. Vele borden komen we tegen met de naam van de wijn, de grand cru soort en hoeveel hectare er van staat. Soms maar 1 of 2 hectare, andere weer 10 of meer hectares. We rijden makkelijk naar Dijon toe. Het is bijna een rechtuitgaande weg dat ons zo naar het volgende kanaal brengt dat we morgen gaan volgen. Voordat we naar de camping gaan stoppen eerst even bij de super om de inkopen voor het avondeten te doen. Om 16.10 zijn we bij Camping Du Lac Kir in Dijon. Kosten voor een nachtje slapen op deze camping: €15.80. Omdat het nog zonnig is grijpen we de kans om toch maar even weer wat kleding te wassen. De laatste 2 dagen is het daar niet van gekomen en het is toch wel lekker om in schone kleding te rijden. We moeten alleen het lijntje wel verplaatsen om het in de zon te laten blijven. Die avond haal ik voordat we gaan eten op de fiets nog even een flesje koude rosé bij de receptie. We hadden bij aankomst al gezien dat daar een koelkast stond en ze rosé verkochten. Ik moest alleen even afrekenen in de camping bar om de hoek. Geen probleem. Fles rosé in de bidonhouder op de fiets en even de hoek om. Daarna in mijn beste Frans uitgelegd – wijzend op mijn fiets – dat daar de rosé zit die ik wil afrekenen. Niet begrijpend kijkt de man mij aan en uiteindelijk zeg ik dan maar ‘une bouteille de rosé’. Dat begrijpt de man dan wel. Draait zich om naar de koelkast, pakt een fles rosé en geeft die aan mij. ‘Neuf Euro s’il vous plaît’. Ik geef hem dus 10 euro, krijg een euro terug en loop naar mijn fiets.
Dag 9, woensdag 26 augustus 2015:
van Dijon naar Pouilly-en-Auxois
Vertrek: 9.15 uur | Aankomst: 16.15 uur | Afstand: 68,14 km | Fietstijd: 4:22:42 | Gemiddelde: 15,56 km/u | Weer: onbewolkt 28 graden, klein beetje wind tegen
Vanochtend om 7 uur al wakker door de buren met kinderen die het nodig vonden om toen al te ontbijten. Gezellig! Toch nog even uitgehouden en om 8.15 opgestaan. Om 9.15 rijden we de camping af naar het centrum van Dijon. We wilden toch nog even het centrum bekijken en gisteren is het daar niet van gekomen. Het is makkelijk te vinden en is maar twee kilometer, zo’n 10 minuten fietsen. In Dijon fietsen en lopen we wat rond en drinken we een koffie op het place de republiek. Het is een leuke stad om zeker nog een keer terug te komen en dan wellicht een stadswandeling te doen. Tegen 11 uur besluiten we om de 60 kilometer van vandaag maar te gaan rijden. We komen weer uit bij de Port de Dijon, het beginpunt van de route langs het Canal du Bourgogne. Het is lekker fietsen en ook hier de nodige sluisjes waar we iedere keer een stukje omhoog moeten. We rijden namelijk naar het hoogste punt. In het begin ligt de route pal naast de snelweg. Wat later buigt deze wat af en heb je er minder last van. We willen rond 12.30 lunchen bij Sluisje nummer 34. Helaas is deze dicht en zit er niets anders op om maar door te rijden een volgende plaats 11 km verder. Gelukkig staat er bij de eerstvolgende plaats Gissey-sur-Ouche een verwijzing naar een restaurant 100 meter verder en dus gaan we daar naar toe. We kunnen buiten op het terras zitten, alleen is dat wel in de volle zon. Daar hebben we niet zo veel zin en we besluiten om maar binnen te gaan zitten. We eten hier een heerlijke eigengemaakte burger met friet en salade voor maar €12.50. We hebben er meer dan genoeg aan, zo groot is de burger. Als we weg gaan komen we nog in gesprek met een Nederlander die in Afrika woont. Hij had veel belangstelling voor hoe wij deze route aan het rijden zijn. Hij vertelde dat Afrika ook een schitterend land is om te fietsen. We vervolgen de route die nog steeds langs het Canal du Bourgogne loopt. Af en toe stoppen we voor een foto. In de buurt van het plaatsje Pouilly-en-Auxois verdwijnt het kanaal onder de grond en komen wij er eigenlijk bovenop te rijden. We zien om de 100 meter een soort torentje staan waar naar alle waarschijnlijkheid lucht (en licht) in de tunnel kan komen. We moeten later even afbuigen om de snelweg te ontwijken en daar is het nog even naar het lichtste verzet schakelen om omhoog te komen. Tegen 16.15 komen we aan op Camping Vert Auxois (€13.20) en nemen eerst ieder twee biertjes om lekker af te koelen. De eigenaar serveert ook eenvoudige avondmaaltijden en dus blijven we lekker op de camping om ook maar te eten zodat we niet meer weg hoeven.
Dag 10, donderdag 27 augustus 2015:
van Pouilly-en-Auxois naar Montbard
Vertrek: 9.15 uur | Aankomst: 14.30 uur | Afstand: 60,19 km | Fietstijd: 3:30:42 | Gemiddelde: 17,13 km/u | Weer: zonnig, 30 graden
Vanochtend om 9.15 op de fiets voor het vervolg van onze reis. De tent konden we droog inpakken. Zelfs weinig dauw op de tent deze keer. We vervolgen de reis langs het Canal de Bourgogne de gehele dag. Hadden we gisteren en eigenlijk alle eerdere dagen goede paden om op te rijden, vandaag is dat helaas niet het geval. Vanaf het begin dat we langs het kanaal rijden tot zeker 35 kilometer verder is het over gravel of steenslag. Op zich niets mis mee en mag je natuurlijk niet klagen, want het is droog. Toch zitten er vele kuilen en gaten in de weg en ligt er heel veel los gravel en steenslag. Het is daarom rustig rijden en we gaan niet harder dan 16-17km per uur. Er zitten vele bruggetjes tussen die we naar boven moeten rijden en daarna weer naar beneden. Lastige is dan al het losse grind aan beide zijden. Naar boven slip je zelfs af en toe door, naar beneden moet je goed je stuur vasthouden om er voor te zorgen dat je niet wegglipt en onderuit gaat. Bovendien zijn de bruggetjes van doorgaande wegen die over het kanaal gaan en sommige zijn best druk. Je moet dus goed uitkijken en we kunnen zeker niet in een keer oversteken. Dit stuk langs het kanaal is wellicht ook het saaiste stuk tot nu toe. In voorgaande dagen zagen we nog regelmatig fietsers en bootjes op het kanaal. Vandaag eigenlijk niets van dat alles. Je merkt pas dat je weer bij wat grotere plaatsen komt als je een incidentele fietser tegenkomt. De uitzichten rondom vanaf het kanaal blijven schitterend. Het is haast niet voor te stellen dat ook dit kanaal al enkele eeuwen geleden gegraven is. Ook de hoeveelheid sluisjes blijft indrukwekkend. Leuk is te zien dat in bepaalde gevallen de afstand tussen de ene sluis en de andere een paar kilometer is, terwijl dat in andere gevallen maar een paar honderd meter is. In Pont-Royal stoppen we even voor koffie en daarna rijden we weer verder. We kunnen toch redelijk doorrijden, stoppen hier en daar om een fotootje te maken en om 13.15 zitten we al in Montbard. Sneller dan we gedacht hadden. We zitten nu in dubio. Stoppen we hier of rijden we door naar de volgende camping. Volgende camping is echter wel nog zeker 45 km verder en zou het totaal voor vandaag rond de 100 km brengen. Na het routeboekje bekeken te hebben, besluiten we om dan maar hier te stoppen en de volgende twee dagen rond de 80km te doen. Misschien de laatste naar de camping tegen de 90. We lunchen eerst in Montbard en rijden dan naar Camping Municipale Les Treilles (€ 13.60) waar we al om 14.30 zijn. We zetten de tent op douchen, doen inkopen voor het avondeten en relaxen dan lekker naast de tent. Boekje lezen, blog bijwerken, planning maken voor komende dagen.
Dag 11, vrijdag 28 augustus 2015:
van Montbard naar Migennes
Vertrek: 8.45 uur | Aankomst: 17.10 uur | Afstand: 111,33 km | Fietstijd: 6:39:29 | Gemiddelde: 16,72 km/u | Weer: 20-24 graden, bewolkt
Er zijn van die dagen dat alles anders loopt dan je gepland had. Zoals na 95km een gesloten camping hebben. Dan denk je, waarom toch nog die 10 km doorgereden en niet gestopt bij de camping die we al eerder passeerde. Gelukkig was de volgende camping wel open en met een biertje naast me, even de blog bijwerken. Straks nog even paella maken en dan is alles weer vergeten. Vanochtend worden we met spetters wakker. Het was wel voorspeld, de regen, maar nu al? Het houdt gelukkig snel op. Snel eruit en de tent inpakken, nu die nog redelijk droog is. Om 8.45 zitten we op de fiets en rijden we naar het kanaal die we weer verder volgen. Hadden we gisteren al niet denderende paden om op de rijden, vandaag wordt het op sommige stukken niet veel beter. Ze zijn van het departement wel de boel aan het opknappen, echter dat duurt nog wel even voordat alles gereed is. Onderweg komen we nog een bordje tegen dat er een camping zou moeten zijn in Ancy-le-Franc. Deze zou een 11 km eerder zijn dan de camping die we eigenlijk gisteren op het ook hadden, in Lézinnes. Maar ja, dat wisten we niet. Bovendien weten we ook niet of het wel klopt. In Tonnere eindigt de officiële “voie verte”. Hierna ligt er wel een jaagpad langs het kanaal. Helaas is deze op sommige punten eigenlijk bijna niet te rijden. Zeker als je geen goede fiets hebt. Veel kuilen, stenen en takken op het pad. Een tak schiet nog tussen m’n voorspartbord en die schiet bijna compleet los. Ik kan hem gelukkig gedeeltelijk weer terugplaatsen. Toch is er een beugel in het spatbord helemaal losgebroken. We denken er nog even over om de de naastliggende D-weg te nemen. Dit is echter geen optie vanwege het vele (vracht) verkeer dat er overheen gaat. Er zit dus niets anders op om rustig en gestaag door te rijden. In Brienon-sur-Armançon doen we inkopen voor het avondeten en rijden daarna naar de camping waar we willen overnachting. Deze is echter gesloten!! Niet duidelijk of het permanent gesloten is, of dat het al vroeg in het seizoen is. Er zit niets anders op om door te rijden naar de volgende die op 11 km zit. Hopen dat deze wel open is, anders zit er nog eentje zes kilometer daarna. Vanaf Brienon nemen we de beslissing om via de doorgaande D943 naar Migennes te rijden. We zijn het zat om het jaagpad te nemen en zijn bang dat het anders nog een uur gaat duren voordat we bij Camping les Confluents zijn. Gelukkig is deze camping wel open en na een lange dag komen we om 17.10 op de camping aan. Als we een nachtje boeken (€ 13,25) krijgen we wel te horen dat er een ‘party’ is vanavond op de camping met muziek. Na 111 km maakt ons dat niet meer uit. Doorrijden gaan we in ieder geval niet doen. We krijgen een plekje wat verder achter op de camping. Wat de ‘party’ uiteindelijk geweest is weten we niet. Wij hebben in ieder geval niets gehoord. Er heeft nog wel iets vervelends plaatsgevonden aan het eind van de dag. Tijdens het rijden naar deze camping over de doorgaande weg kwamen we een ouder echtpaar op de fiets tegen vanuit tegenovergestelde richting. De voorste persoon stak zijn hand op om ons te groeten, raakte uit balans, viel, en nam de ander mee. Gelukkig stopte er onmiddelijk een aantal auto’s die het zagen gebeuren. Nicole is nog gaan kijken bij ze, terwijl ik het achterop komende verkeer waarschuwde om langzamer te gaan rijden. Beide personen hadden lelijke schaafwonden opgelopen door het asfalt op benen, armen en zelfs in het gezicht. Zo zie je maar dat een ongeluk in een klein hoekje zit.
Dag 12, zaterdag 29 augustus 2015:
van Migennes naar Andreyes
Vertrek: 9.30 uur | Aankomst: 17.15 uur | Afstand: 85,60 km | Fietstijd: 5:18:23 | Gemiddelde: 16,13 km/u | Weer: 30-34 graden, onbewolkt
Na 12 dagen en 925 km is onze Tour de Bourgondië aan een eind gekomen. Vanmiddag om 17.15 kwamen we weer aan op onze camping waar we de auto hadden achtergelaten. Was het gisteren nog bewolkt en maar 24 graden. Vandaag was het de hele dag onbewolkt en tussen de 30 en 34 graden. Lekker warm, om zo maar te zeggen. Vanochtend om 9.30 op de fiets voor het laatste stukje van ons tocht “Fietsen in Bourgondië”. We pakken de route weer op die redelijk dichtbij de camping blijkt te liggen. Gisteren hadden we dat niet door omdat we de bordjes naar de camping aan het volgen waren. Tot aan Auxerre fietsen we opnieuw over niet zo’n prettige, hobbelige jaagpaden. Ook een soort fietssluis geeft even wat problemen om de fiets er doorheen te krijgen met bagage. Maar met vereende krachten lukt het toch. In Auxerre nemen we even een pauze en vervolgen we onze weg. Vanaf hier wordt het fietsen weer een stuk gemakkelijker omdat we weer op de ‘voie verte’ komen langs het Canal du Niverias. Het blijkt dat dit stuk dat we rijden ook een gedeelte is van de route “Langs Oude Wegen”. We zien namelijk hier en daar wat stikkers van deze route op palen zitten. Om 13 uur stoppen we bij een klein restaurantje om wat te eten. We hebben geluk want er is nog net een tafeltje vrij. Het staat in de zon maar we krijgen een parasol van de eigenaar. Hoewel, echt blij lijkt hij er niet mee te zijn dat we om de parasol vragen. Na een klein uurtje fietsen we weer verder. De route langs het kanaal blijft mooi. Dit stuk wordt inmiddels ook weer meer bevaren. We zien weer verschillende bootjes. Op een gegeven moment herkennen we de brug waar we de tocht begonnen zijn en verlaten we het kanaal om terug te fietsen naar de camping. Het laatste klimmetje naar de camping is nog even lastig. Om 17.10 zijn we weer op Camping Au Bois Joli waar we de auto hebben laten staan en zit onze fietsvakantie er op. We nemen eerst een welverdiend biertje. Halen de auto naar onze kampeerplek, zetten de tent op en duiken daarna direct in het zwembad om af te koelen.
Tot slot
Eerlijk gezegd – naar onze mening – moet er vooral aan het stuk langs het Canal de Bourgogne nog veel opgeknapt worden aan de paden waarop gefietst wordt, voordat je kan spreken over een echte “Tour de Bourgogne à Vélo”. Ja, het is te fietsen. Echter, het laatste stuk wat wij gereden hebben is een stuk slechter dan alles daarvoor. Om nu te zeggen dat je het hele rondje met families – inclusief kinderen op de fiets of met fietskar – kan rijden, daar zet ik mijn grote twijfels bij. Voor hun is het wellicht beter om een stuk af te snijden of over te slaan en per trein te gaan. We hebben gehoord dat het openbaar vervoer per trein (eventueel per bus) goed te doen zijn. Dus er zijn opties voor diegene die niet alles willen fietsen. Gelukkig zijn er plannen om alles goed begaanbaar te maken. Dit zal echter nog wel de nodige jaren duren voordat het gerealiseerd is. Voor diegene die niet altijd perfect asfalt wil hebben, zou ik zeggen: doen, het is een heel mooie ronde, vele mooie uitzichten, leuke plaatsjes waar je doorheen komt en ja, als het weer mee zit, is het altijd prettig om te fietsen! Wij hebben de gehele route via de fietsnavigatie gereden. Hier zaten geen fouten in voor zover we hebben constateren. We zijn hier en daar iets van de officiële route afgeweken. Voornamelijk om wat heuvels en klimmetjes te vermijden. Aan ieder voor zich, om dit natuurlijk wel of niet ook te doen. Het routeboekje hebben we bewust ook gekocht voor de achtergrond informatie over de route en plaatsen waar je doorheen komt. Verder staan er overnachtingsmogelijkheden in en waar je inkopen kan doen of wat eten. Nog even wat statistieken over de reis: 12 dagen gefietst. Totaal gereden 926,17 km met een gemiddelde van 77,18 km per dag. Totaal hebben we 55u 08m 34s gefietst, met een gemiddelde van 4u 35m 43s per dag. De gemiddelde snelheid over alle dagen kwam uit op 16,79 km/u. De gemiddelde prijs voor een campingovernachting kwam uit op Eur 13,15.