Neerpelt – Parijs

“Onbegrensd fietsen naar Parijs”

Kilometer

Dagen

Uren

Gemiddelde km/u

Fietsen naar Parijs

fietsen naar parijsIn 2006 hebben we onze eerste lange fietstocht gemaakt, van Neerpelt (België) naar Parijs (Frankrijk). De reis duurde 6 dagen en we hebben 520 km gefietst. We hebben een beschreven route gebruikt genoemd “Onbegrensd Fietsen naar Parijs en terug”. Deze route is o.a. te koop bij de Fietsvakantiewinkel. De route is goed beschreven en geeft tips waar je kan overnachten en inkopen kan doen. De route brengt je uiteindelijk tot in het hartje van Parijs.

Iedere dag hebben we zo ongeveer 80km gereden. We vertrokken meestal rond 9 uur en waren op de plaats van overnachting rond 3 of 4 uur in de middag. Werkelijke fietstijd was zo rond de 5 uur per dag.
We hebben niets gereserveerd m.b.t. overnachtingen, maar hebben globaal wel een planning gemaakt wat we willen fietsen iedere dag. De beschreven route is makkelijk te volgen en heeft niet veel heuvels. In het begin volg je een heel groot gedeelte de zgn. “Ravel 2” fietsroute, die aangelegd is op een oude spoorlijn route.
De laatste 20 km naar Parijs rijdt je langs een kanaal en brengt je tot in het hartje van Parijs. Dit zonder druk verkeer want het is één lang fietspad.

Alle foto’s van deze trip zijn te zien in ons online album. Vergeet ook niet ons fotoboek te bekijken.

Fietsvakantiewinkel webshop

Dag 1, zaterdag 8 juli:
van Neerpelt naar Meldert

 

Vertrek: 09:10 | Aankomst: 16:30 | Afstand: 105 km | Gemiddelde snelheid: 17.24 km/h | Temp 25c

Het is 9.10 en we vertrekken vanaf het huis van Nicole d’r ouders. We nemen eerst nog even een foto in de tuin en dan begint onze reis echt. We proberen vandaag tot Namen te komen maar betwijfelen of dat daadwerkelijk haalbaar is. Het eerste gedeelte van de route is niet beschreven en we gebruiken daarom het “knooppunten systeem”. Dit systeem is algemeen gebruik in België en je fietst van nummer naar nummer. We volgen de volgende nummers naar Tienen: 224-241-240-245-247-248-05-309-308-307-304-303-312-313-314-(353)-352-354-356-49-192-50-58-59-64. De nummers hebben we thuis al opgezocht en opgeschreven. Helaas konden we alleen tot Tienen de nummers noteren. Daarna moeten we een route zoeken tot de aansluiting van de beschreven route.

De eerste stop is rond 11 uur in Linderman bij café “t Boske”. Overal waar we kijken zien we Italiaanse vlaggen hangen. Het is nog een paar dagen tot de finale van het WK voetbal en blijkbaar wonen hier een heleboel Italianen. De eerste 50km rijden we in de schaduw van de bomen. We volgen de zgn. “IJzereweg”, een oude spoorweg die nu als fietspad gebruikt wordt. Rond 13.24 stoppen we voor de lunch in Geetbets bij lunchroom “’t Kruimeltje”. De eigenaar verteld ons dat doorrijden naar Namen nog een behoorlijk eind is. Wel is er in Hoegaarden een hotel. We besluiten daarom om naar Hoegaarden te rijden en Namen maar te laten voor morgen. Als we aankomen in Tienen is het even lastig om de weg te vinden naar Hoegaarden. Aangezien we geen fietsbordjes kunnen vinden besluiten we om het centrum van Tienen in te rijden om wellicht daar wel wat te vinden. Helaas blijkt dat dus niet het geval en we vragen wat mensen voor de richting. Die krijgen we, maar helaas erg hulpzaam zijn ze niet. Met wat geluk rijden we een richting op en aan de andere kant van de stad vinden we uiteindelijk een routebord richting Hoegaarden. Gelukkig is het niet zover meer.

In Hoegaarden is er kermis en andere festiviteiten en we zijn een beetje bang dat het hotel vol zit. Dat is niet zo. Erger zelfs, het hele hotel blijkt niet te bestaan! Mooi, rijden we naar Hoegaarden hebben we geen overnachtingsplek. We gaan naar het VVV en horen dat er 5km buiten Hoegaarden een B&B is. We besluiten op goed geluk daar maar naartoe te rijden. De B&B blijkt bovenop een heuvel te liggen. Even klimmen dus. Uiteindelijk aangekomen verteld de eigenaar ons dat hij helemaal vol zit. Dat is balen! Teleurgesteld vertellen we dat we behoorlijk moe zijn en eigenlijk weinig zin hebben om nog door te rijden of terug te gaan. “Al leg je ergens een matras of stoelkussen neer, dat is ook genoeg”. De man kijkt ons even aan en gaat daarna naar binnen ons vragend nog even te wachten. Hij komt later terug en zegt dat we toch kunnen blijven. Zijn dochter is over en hij heeft gevraagd of zij voor één nacht bij haar zus op de kamer wilde slapen. Daar had ze geen probleem mee en dus hebben we een slaapplaats!

Op loopafstand is een restaurant (’t Stoofpotje) en na een heerlijk diner gaan we terug naar het B&B. We ontmoeten wat andere mensen die met een rondje Vlaanderen bezig zijn. We gaan bij hun zitten en praten wat over het fietsen e.d. De volgende morgen krijgen we een zeer uitgebreid ontbijt en daarna gaan we weer verder.

Inmiddels is genoemde B&B gesloten! 

Dag 2, zondag 9 juli : 
van Meldert naar Dinant

 

Vertrek: 09:50 | Aankomst: 16:30 | Afstand: 78 km | Gemiddelde snelheid: 15.40 km/h | Temp 25c

Vanaf Hoegaarden naar Namen volgen we de “Ravel2”. Dit is een fietspad dat is aangelegd op een oude spoorbedding. Het is makkelijk rijden. Je merkt pas dat het langzaam omhoog gaat omdat het je steeds meer moeite kost om in de zelfde versnelling te blijven rijden. Pas als je naar achteren kijkt zie je dat het inderdaad heel geleidelijk omhoog gaat. Langs de route zie je vele oude stationnetjes die inmiddels verbouwd zijn tot woonhuis, supermarkt of kinderopvang. Om 13.00 uur komen we aan in Namen. We begrijpen nu dat het inderdaad niet te doen was om gisteren tot dit punt te rijden. We gebruiken de lunch in “Pancho Villa” een Mexicaans restaurant. We kunnen buiten zitten ondanks dat het een beetje bewolkt is en af en toe begint te spetteren. Vanaf Namen volgens we de rivier de Maas (Meuse) naar Dinant. Op sommige plekken is de weg echt heel slecht. Gaten en kuilen proberen we te ontwijken en tevens rijden we nog op zeer grove “kinderkopjes” (Cobblestones). Niet echt lekker rijden.

Rond 16.30 uur komen we aan in Dinant. Opnieuw gaan we naar het VVV om te zien of er een B&B is of een klein pensionnetje. Helaas blijken die allemaal vol te zitten. Gelukkig is het IBIS hotel nog niet vol. Het VVV reserveert een kamer voor ons en daarna fietsen we naar het hotel. We dineren in het stadje en hebben een lekkere maaltijd. Daarna gaan we terug naar het hotel en nemen daar nog een flesje wijn op het terras.

Dan is het ook nog de dag van de finale WK. De eerste helft kijken we beneden in de lobby van het hotel met nog ,wat andere gasten. In de rust gaan we naar boven en kijken de tweede helft in bed. Tenminste… dat was het plan. We vallen in slaap en worden net wakker voordat de penalty serie wordt genomen. Italië wint en is wereldkampioen. Buiten op straat horen we een hoop getoeter van alle Italianen die rondrijden in hun auto. Wij gaan weer slapen, we moeten morgen weer verder.

Dag 3, maandag 10 juli: 
van Dinant naar Bourlers

 

Vertek: 09:20 | Aankomst: 16:00 | Afstand: 72 km | Gemiddelde snelheid: 15.54 km/h |Temp 28c

We verlaten Dinant en het eerste stuk moeten we de drukke weg volgen. Daarna volgen we opnieuw de Ravel2 route. Nog steeds een oude spoorlijn dat tussen de bossen doorloopt. Omdat het vandaag maandag is zien we niet zo veel fietsers als de voorgaande twee dagen. Het is weer een werkdag.

Rond 12.15 uur zijn we Mariemburg. We nemen hier de lunch. Tussen Boussou en Dailly krijgen we een eerste klim van ongeveer een kilometer lengte. Hij valt gelukkig mee. Later rijden we bijna verkeerd omdat we de weg volgen, daar waar we eigenlijk scherp rechts hadden moeten gaan. Na een paar heuvels die we moeten nemen komen we aan in Bourlers. Er zou een VVV moeten zijn, maar die kunnen we niet vinden. We rijden een stukje terug maar kunnen de VVV niet te vinden ondanks dat we borden hebben zien staan. We besluiten om maar de borden “Auberge de Poteaupré” te volgen. Als we daar aankomen denken we dat het hotel gesloten is. Dit blijkt niet zo te zijn, alleen het restaurant is vandaag gesloten. We hebben geluk want ze hebben nog een kamer voor ons. Een luxe met minibar, flatscreen tv, airco en een mooi uitzicht.

Wat later komen er vier dames op de fiets aan, bepakt en bezakt. We waren ze al een paar keer eerder tegengekomen vandaag en dachten dat ze aan het kamperen waren, zoveel bagage hadden ze bij zich. Ze blijken dezelfde route als ons te rijden, alleen hebben wel alle overnachtingen geregeld. Omdat het restaurant bij het hotel gesloten is, moeten we naar een ander restaurant wat wat verder aan de weg ligt. We lopen er naar toe en hebben daar een heerlijk diner in de buitenlucht. We nemen er een lekker flesje wijn bij.

Dag 4, dinsdag 11 juli:
van Bourlers naar Laon

 

Vertrek: 09:10 | Aankomst: 15:15 | Afstand: 85 km | Gemiddelde snelheid: 16.68 km/h | Temp 28c

‘s-Ochtends spreken we de eigenaresse van het hotel. Ze komt oorspronkelijk uit Amsterdam en is getrouwd met een Belg en runnen nu samen dit hotel/restaurant. Ze verteld ons dat ze veel fietsers hier heeft die allemaal de route naar Parijs rijden. Ze geeft ons nog een gouden tip m.b.t. de route. Als we iets langer rechtdoor blijven rijden dan aangegeven staat en daarna naar links gaan, besparen we ons een flinke klim en komen dan op dezelfde plek uit bij de grens.

Deze tip nemen we graag mee en inderdaad hebben we geen klim gehad als we bij de Belgisch/Franse grens aankomen. Vanaf hier volgen we opnieuw een fietspad dat door de bossen loopt. In de routebeschrijving stond al aangegeven dat vandaag een stuk route was dat geen voorzieningen had m.b.t. eten en drinken. Geen cafe’s of supermarktjes om inkopen te doen. Dat klopt inderdaad. Gelukkig hadden we daar al rekening mee gehouden en hebben genoeg eten en drinken ingeslagen om de dag door te komen.

Rond 13.30 stoppen we voor een picknick lunch bij een kerk in Ebouleau. We zoeken een plekje op de trap in de schaduw omdat het best wel warm is. De hele dag rijden we door kleine plaatsjes met niet meer dan 30-40 huizen en een kerk. Als we in Chambry aankomen wordt het drukker op straat. We zijn bijna in Laon. Vanaf een grote afstand kan je de kathedraal al zien staan. We volgen opnieuw de bordjes naar de VVV. Deze blijkt alleen wel naast de kathedraal te liggen en die ligt bovenop de berg. We rijden dus langzaam naar boven. Echt langzaam, want het is een pittige klim en het is behoorlijk warm. Bijna boven zien we een hotelletje en besluiten om te vragen of ze een kamer hebben. Die hebben ze en voor een redelijke prijs, dus stoppen we maar. We nemen eerst een lekker koud biertje en gaan daarna naar de kamer.

Later gaan we de stad in en bezoeken de kathedraal en willen we wat gaan eten. Het is nog vroeg en komen tot de ontdekking dat de restaurants pas om 19.00 uur open gaan. Een beetje teleurgesteld gaan we terug naar het hotel en wachten tot iets na zevenen. We gaan later terug de stad in en gaan lekker eten bij een leuk klein Italiaans restaurant.

Dag 5, woensdag 12 juli:
van Laon naar Pierrefonds

 

Vertrek: 09:15 | Aankomst: 16:00 | Afstand: 78 km | Gemiddelde snelheid: 16.04 km/h | 28c

Voordat we uit Laon vertrekken stoppen we eerst even bij een supermarkt om wat inkopen te doen. Wellicht komen we wel wat tegen om te eten, maar je weet het maar nooit. Om Laon uit te komen is nog niet zo eenvoudig. Ergens nemen we een verkeerde richting en dus rijden we de verkeerde kant op. Na 30 minuten vinden we gelukkig de juiste richting en komen weer op de route.

We moeten opnieuw een tweetal kleine maar steile klimmetjes doen. Tijdens het klimmen hebben we veel last van vliegen die rondom ons blijven hangen. Nicole wordt zelfs een paar keer gestoken. Tijdens de laatste klim komt een Franse dame op ons af en vraagt of we wellicht verdwaalt zijn. Nou… nee dus. We zijn gewoon twee Nederlanders op de fiets die naar Parijs gaan. Alles is in orde! Rond 11.40 uur stoppen we even om wat fris te drinken bij Hotel Belle Vue in Coucy le Chatteau Auffrique. Langzaam verlaten we het platteland en wordt het drukker op straat. De dorpen worden wat groter.

Om 13.15 hebben we opnieuw een picknick lunch naast een kerk. Opnieuw in de schaduw. Deze keer op het gras en niet op de trap. Vlak voordat we Pierrefonds binnenrijden hebben we opnieuw een klim. Van een afstand zie je al het kasteel van Pierrefonds. Het lijkt wel een kasteel uit een een of ander sprookje. Er zijn een paar hotels in het dorp maar degene waar we willen slapen blijkt gesloten te zijn. Niet duidelijk of dat alleen voor deze dag is of permanent. We nemen dus maar een ander hotel. We mogen kiezen tussen twee kamers. Beide zijn niet zo bijzonder, maar eigenlijk willen we allen maar kunnen douchen en slapen. Later gaan we het dorpje in om een biertje te drinken en bezoeken we het kasteel nog even. We eten die avond opnieuw bij een Italiaans restaurant.

Dag 6, donderdag 13 juli: 
van Pierrefonds naar Parijs

 

Vertrek: 08:40 | Aankomst: 17:00 | Afstand: 110 km | Gemiddelde snelheid: 17.05 km/h | 28c

Deze morgen nemen we geen ontbijt in het hotel, maar kopen wat te eten in een supermarkt en eten dit op een pleintje in Pierrefonds. De route begint weer fantastisch en gaat weer door de bossen. In St. Jean aux Bois moeten we goed opletten om de juiste richting te nemen. Volgens de beschrijving moeten de weg volgen met rood asfalt. Nu lijkt dat geen probleem, echter alle wegen hebben (inmiddels) een rode kleur. Gelukkig kiezen we de juiste richting en fietsen verder.

Tijdens een van onze verdere stops waar we even op de kaart kijken stopt er een Fransman en vraagt waar we naar toe moeten. Nu is er een klein probleempje, ik spreek geen Frans en de man geen Engels. Communicatie verloopt dan ook niet zo makkelijk. Ik kan hem alleen onze routekaartje laten zien en de man duwt me bijkans van de fiets om duidelijk te maken hoe we moeten rijden. Na 10 minuten kunnen we eindelijk verder. De man geeft nogmaals aan dat we wat verderop naar links moeten en dat we dan goed gaan. Een kilometer verder staat de man langs de kant van de weg. Even denken we nog dat hij ons in de gaten houdt om te zien of we wel zijn aanwijzingen opvolgen. Uiteindelijk blijkt dat hij zich zelf had vergist en dat hij de verkeerde richting had gegeven. Een groot verkeersbord geeft namelijk aan dat we naar rechts moeten. Excuses makend en beide lachend vervolgen we ieder onze weg.

Rond 13.30 uur hebben we lunch in Abbaye de Chaalis. Vanaf hier is het nog ongeveer 47km naar Parijs. We komen een Nederlands koppel tegen die onderweg naar Nederland is. Ze zijn deze morgen vanuit Parijs vertrokken.
De laatste 25km naar Parijs rijden we op een fietspad langs een kanaal dat begint in Gressy. Het is makkelijk te volgen. De ene keer rij je op de linkeroever, dan weer op de rechter. Hoe dichter we in Parijs komen, hoe drukker het wordt, ook op het fietspad. Toch is het mooi dat we geen last hebben van auto’s. Het fietspad langs het kanaal brengt ons tot in het hartje van Parijs. We hadden de tip van een andere fietser opgevolgd door vanochtend al te bellen met hotel “Jardins de Paris” (Noot: hotel is van naam verandert en heet nu Hotel Kyriad) of er plaats was. Dat was er, dus we hadden alvast een kamer. Het hotel was makkelijk te vinden en rond 17.00 uur is onze reis voorbij.

Wanneer we inchecken in het hotel verteld de eigenaar dat we onze fietsen zo snel mogelijk naar binnen moeten brengen. Wij kijken nog naar buiten want de fietsen staan op slot en op een soort oprit bij de ingang van het hotel, dus niet direct op straat. De man begint te lachen en verteld ons dat het niet de eerste keer is dat iemand zijn fiets daar “even neerzet” en bij terugkomst zijn fiets weg is. We kunnen de fietsen op een soort binnenplaats zetten waar ook een terasje is. Dit doen we eerst en daarna gaan we naar boven. Na een douche besluiten we om eerst een biertje te gaan drinken. Dat hebben we wel verdient. We vinden een leuke bar/café net tegenover het hotel op de hoek van de straat.

Na een biertje lopen we alvast naar Gare du Nord om onze treintickets te kopen voor zaterdag de 15e. Op Gare du Nord zijn een aantal loketten waar ze ook Engels spreken. Toch kost het even moeite om de mevrouw achter het loket uit te leggen dat we niet met de TGV willen, maar met een gewone trein. Ze wilde ons via Lille sturen, maar als we uitleggen dat we via Maubeuge willen en daar de Belgische trein willen nemen snapt ze het. De ticket tot Maubeuge kan ze ons wel verkopen, die daarna moeten we in België kopen. Geen probleem, de tickets hebben we inmiddels. We gaan terug de stad in en gaan wat eten. We lopen daarna nog wat rond en willen ergens nog wat drinken. Voor een glas bier en wijn betalen we Eur 10.80! Ja, van rekenen weten ze hier wel. We lopen terug naar het café vlakbij het hotel en drinken daar nog wat. Gelukkig hebben ze hier gewoon normale prijzen.

Dag 7, vrijdag 14 juli: 
sightseeing in Parijs

 

Vertrek: 10:00 | Aankomst: 17:30 | Afstand: 50 km

14 Juli, Bastille Day, Franse nationale feestdag. We worden om 9.30 uur wakker, nemen een douche en besluiten om Parijs per fiets te ontdekken. Die hebben we toch bij ons, dus waarom niet.

Rond 10 uur vertrekken we uit het hotel en rijden in de richting van de Arc ‘d Triumph. Onderweg stoppen we even voor een Frans ontbijtje (croissant en kop koffie). Het merendeel van de straten in het centrum van Parijs zijn allemaal afgesloten voor verkeer i.v.m. de parade. Iets wat we niet verwacht hadden. Achteraf blijkt dat zeer handig te zijn. Nergens mogen auto’s komen, maar fietsers worden wel doorgelaten.

We volgen een ander Nederlands koppel en het blijkt dat die wonen en werken in Parijs. Ze willen ook naar de parade kijken en ze nemen ons op sleeptouw mee richting de Arc. Daar aangekomen wordt het wel heel druk en moeten we van de fiets af om verder te lopen. Het is moeilijk om nog wat te zien. De mensen worden ver bij de parade weggehouden en alleen als je vooraan staat valt er wat te zien. We besluiten daarom om niet te blijven staan en om wat verder te rijden. In alle zijstraten die naar de Arc leiden, staan militairen, voertuigen, paarden en nog veel meer met wat aan de parade meedoet. Op sommige voertuigen mogen de mensen zelfs klimmen om een foto te laten nemen. Ook ik kan het niet laten om met m’n fiets even tussen twee voertuigen te staan, zodat Nicole even een foto kan nemen.

Na een tijdje fietsen we verder naar de Eifeltoren. We willen eigenlijk naar boven, maar we kunnen nergens een plek vinden waar we de fiets neer kunnen zetten. Overal staat aangegeven dat fietsen niet aan de hekken vastgemaakt mogen worden. We willen niet het risico lopen dat we terug komen en de fietsen zijn verdwenen. We fietsen daarom verder en laten nog even een foto nemen van ons tweeën, met fiets en op de achtergrond de Eifeltoren. In de buurt van de Notre Dame besluiten we te gaan lunchen bij een restaurant waar we in mei 2005 ook al eens gezeten hadden. Daarna fietsen we naar het moderne gedeelte van Parijs en rijden daar wat rond. Omdat het een warme dag is gaan we naar een van de parken in Parijs en liggen wat in de schaduw. Rond 17.00 uur gaan we terug naar het hotel. Later gaan we naar het café op de hoek en blijven daar wat eten. Uiteindelijk blijven we daar plakken en praten tot laat in de avond onder het genot van een drankje.

Dag 8, zaterdag 15 juli: 
terug naar Neerpelt (per trein)

 

Vertrek: 10:45 | Aankomst: 17:40 | Afstand: 21 km (Meuberge-Mons per fiets)

Vandaag gaan we per trein naar Neerpelt in België. De Franse trein brengt ons tot Maubeuge. Vanaf daar moeten we dan 20 km fietsen naar Mons in België, om daar weer de trein te pakken.

Fietsen in de trein vanuit Parijs

Fietsen in de trein vanuit Parijs

Op weg naar Gare du Nord kopen we nog wat eten en drinken voor onderweg. Omdat we niet met de TGV gaan hoefden we niet te reserveren en kunnen we zitten waar we willen. De trein heeft een aparte plaats voor fietsen waar er wel een stuk op 8 inkunnen. We zijn de eerste die instappen en zetten onze fietsen er als eerste in. Wellicht ook wel handig want we moeten er naar alle waarschijnlijkheid als laatste uit. In Maubeuge stappen we uit en moeten we naar Mons toe fietsen. Het is ongeveer 21 en met een half uurtje zijn we er. Het station van Mons is gelukkig makkelijk te vinden. Door een stomme loketmedewerker die zonodig mijn paspoort wilde zien toen ik ging pinnen, missen we bijna onze trein. Met nog een minuutje over lukt het toch en zitten we in de trein naar Antwerpen-Bergen.

We moeten daar overstappen op de stoptrein naar Neerpelt. Rond 17.40 uur komen we aan op het station in Neerpelt. Vandaar is het een kleine 20 minuten fietsen naar het huis van Nicole d’r ouders en zit de trip er definitief op.

14359 Hits Totaal 1 Hits Vandaag
14359 Hits Totaal 1 Hits Vandaag